Supply chain management is het afhandelen van de volledige productiestroom van een goed of dienst – vanaf de onbewerkte componenten tot aan de levering van het eindproduct aan de consument. Een bedrijf creëert een netwerk van leveranciers (“schakels” in de keten) die het product van de grondstofleveranciers naar die organisaties brengen die direct met gebruikers te maken hebben.
Waarom is supply chain management belangrijk?
Effectieve supply chain managementsystemen minimaliseren kosten, verspilling en tijd in de productiecyclus. De industriestandaard is een just-in-time supply chain geworden waar detailhandelsverkopen automatisch aanvullingsorders doorgeven aan fabrikanten. Winkelschappen kunnen dan bijna net zo snel worden aangevuld als het product wordt verkocht. Een manier om dit proces verder te verbeteren, is door de gegevens van ketenpartners te analyseren om te zien waar verdere verbeteringen mogelijk zijn.
Door partnergegevens te analyseren, identificeren we drie scenario’s waarin effectief supply chain management de waarde van de supply chain-cyclus verhoogt:
– Mogelijke problemen identificeren. Wanneer een klant meer producten bestelt dan de fabrikant kan leveren, kan de koper klagen over slechte service. Door data-analyse kunnen fabrikanten mogelijk anticiperen op het tekort voordat de koper wordt teleurgesteld.
– Prijs dynamisch optimaliseren. Seizoen producten zijn beperkt houdbaar. Aan het einde van het seizoen worden deze producten meestal gesloopt of met grote kortingen verkocht. Luchtvaartmaatschappijen, hotels en anderen met bederfelijke “producten” passen de prijzen doorgaans dynamisch aan om aan de vraag te voldoen. Door analytische software te gebruiken, kunnen vergelijkbare prognosetechnieken de marges verbeteren, zelfs voor harde goederen.
– Verbetering van de toewijzing van ‘available to promise’-voorraad. Analytische softwaretools helpen bij het dynamisch toewijzen van middelen en het plannen van werk op basis van de verkoopprognose, daadwerkelijke bestellingen en beloofde levering van grondstoffen. Fabrikanten kunnen een leveringsdatum van het product bevestigen wanneer de bestelling is geplaatst, waardoor het aantal onjuist ingevulde bestellingen aanzienlijk wordt verminderd.
Evolutie van supply chain management
Waar de toeleveringsketens van gisteren waren gericht op de beschikbaarheid, verplaatsing en kosten van fysieke activa, gaan de toeleveringsketens van vandaag over het beheer van gegevens, diensten en producten gebundeld in oplossingen. Moderne supply chain managementsystemen gaan over veel meer dan alleen waar en wanneer. Supply chain management is van invloed op de product- en servicekwaliteit, levering, kosten, klantervaring en uiteindelijk op winstgevendheid.
Moderne toeleveringsketens profiteren van enorme hoeveelheden gegevens die worden gegenereerd door het ketenproces en worden samengesteld door analytische experts en datawetenschappers. Toekomstige leiders in de toeleveringsketen en de Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen die ze beheren, zullen zich waarschijnlijk richten op het optimaliseren van het nut van deze gegevens – ze in realtime analyseren met minimale latentie.
Bron: Krijgsman